Diskuse k Wikizdrojům:Ottův slovník naučný/Nevolná hesla

Z Wikizdrojů, volně dostupné knihovny
Skočit na navigaci Skočit na vyhledávání

Navrhuji vyřadit ze seznamu hesla s neznámým datem úmrtí autora. Podle dosavadní praxe taková hesla považujeme za volná pod licencí PD-old-100. Jan.Kamenicek (diskuse) 5. 8. 2014, 15:55 (UTC)

Teprve teď jsem si všiml diskusního příspěvku a přidávám názor: Zda vkládat nebo nevkládal podepsaná díla autorů, u kterých neznáme datum úmrtí, je sporná záležitost a jsou na ni různé názory - viz např. tuto diskusi, kde jsem r. 2013 doporučoval "bez obav" vložit díla autora narozeného r. 1850, ale kolega právník Fext byl silně proti. Pravidlo 100 let je celkem rozumný kompromis (podobnou zásadu uznává např. německá Wikipedie pro obrázky). Obecně asi můžeme říci, že pokud je některý autor do té míry zapomenutý, že v běžných zdrojích nemůžeme najít jeho životní data, pak asi ani jeho práva, pokud přece jen existují, nemají příliš vysokou finanční hodnotu. Na druhou stranu, konkrétně u Ottova slovníku bych byl možná trochu opatrnější, protože značka "Ottův slovník naučný" je registrována na soukromé osoby, které z našich aktivit asi nemají radost, nejspíš jim patří i zbylá autorská práva a nemá smysl je dráždit příliš agresivním přístupem. Takže rozhodnutí, jestli "zariskovat" a vkládat články nejistých autorů, nebo je raději "zaparkovat" do doby, než se zjistí víc, bych asi nechal na uvážení každého, třeba podle data narození autora nebo podle čísla dílu, kde začal spolupracovat. Osobně je mi nepříjemné, když mne někdo tlačí do nadměrného rizika (koneckonců, nejvíc riskuje vkadatel - Wikimedia je z obliga, protože v USA už je celý O.s.n. volný), a sám bych to nechtěl dělat jiným - ať už tu osobní hranici máme nastavenou kdekoli. Takže jsem pro to, tato hesla ponechat.
Ale když už jsme u tématu: Pro čtenáře je samozřejmě nejlepší, když se o autorovi doví co nejvíc užitečných informací, takže bychom se měli snažit chybějící data doplnit. Ledacos se už povedlo, ale pro některé další bude potřeba jít do terénu. Chtěl by to někdo z pražáků či návštěvníků Prahy zkusit? Viz níže:
Na webu hrbitovy.cz je neúplná databáze lidí, pohřbených na pražských hřbitovech. Jen tak jsem tam zkoušel hledat, a našel následující tipy:
  • Jan Patočka (Pčka.) *1876 možná zemřel r. 1961 (věk 85 let) a je možná pohřbený na Olšanech - část 005, odd. 21, hrob 301. Patočků je hodně, např. podle databáze byl další Jan Patočka pohřben r. 1942 na Olšanech v části 010, odd. 8, hr. 107, ale když jsem se tam začátkem ledna zastavil, byl na náhrobku jen nápis "Patočkovi" (tj. nevíme, jestli to byl tento nebo jiný). Otcem "našeho" Patočky byl dřevorytec (xylograf) Jan František Patočka *1845 (viz [1]), takže kdyby byli na jednom náhrobku uvedeni dva J. P. s těmito letopočty, byl by to důkaz (a datum úmrtí otce by se nám kdyžtak také hodilo pro commons).
  • Jan Vašák (Vš.) *1856 možná zemřel r. 1917 (věk 61 let) a je možná pohřbený na Olšanech - část 004, odd. 3, hrob 47.
  • Rudolf Demartini (Di.) *1866 možná zemřel r. 1946 (věk 80 let) a je možná pohřbený na Olšanech - část 003, odd. 10, hrob 61. Roku 1915 si změnil příjmení na "Demartýn" ([2]), ale je možné, že si ho pak vrátil zpátky. (Zcela jistě nezemřel 1919, protože se ještě r. 1924 účastnil sjezdu absolventů ([3]).
  • Josef Štěpánek (šnk.) byl ve skutečnosti zcela jistě Jan Štěpánek †1916 (parte, pobytová přihláška) - žádného farmaceutu Josefa Š. jsem nenašel a chyby v křestních jménech bohužel nejsou v O.s.n. ničím vzácným (viz např. Sbl., JFZtk., -ík). Měl by být pohřben na Vinohradech, ale v databázi není - možná není dbase ještě kompletní, možná hrobku zrušili. Kdyby ten hrob někdo přece jen našel, mohl by tam možná zjistit datum úmrtí jeho syna - Otto Štěpánek (O.Šnk.) *1881 byl také Ph.Mgr.
  • A teď ještě pro doplnění (trochu off-topic) - kdyby tohle vyhledávání někoho začalo bavit, mohl by zkusit ještě zjistit data příbuzných Josefa Dumka (sekce Rodina) včetně manželky - pohřbeni by mohli být na Vyšehradě 10C-74 (zdroj - viz Hana Benoniová). Zapomenutý hrdina Otakar Jirmář je zase nejspíš na Malvazinkách AI-248 (pohřben 1961, ale se dvěma dašími lidmi, takže nejspíš zemřel výrazně dříve a jen ho tam pak přesunuli).
Tolik ode mne vše - snad to nebylo příliš od tématu. Děkuji J. K. za všechna vložená hesla i za nápady ke zlepšení, včetně tohoto. Hodně zdaru! --Sapfan (diskuse) 21. 1. 2015, 19:46 (UTC)